-

-

2009. október 12., hétfő

Minimaraton


Október 4.-e a futás napja. Legalábbis a BSI szerint. Saját nézőpontomból nézve nekem csak egy verseny volt a sok közül a vasárnapi Minimaraton. Ha objektívan nézem, akkor azért tényleg nagy esemény volt a SPAR Budapest Nemzetközi Maraton, hiszen összesen 13 ezer sportoló vett részt a több futam valamelyikén. Én maratont még nem futok, 30 kilométert sem. Nem baj, van még több táv is: Minimaraton, Maratonka, illetve 3 és 5 fős váltófutás. Eredetileg úgy terveztem, hogy váltóban indulok, hiszen egy hozzám hasonló képességű futókból álló csapattal könnyen dobogón végezhetnénk. Sajnos nem sikerült összehoznom egy jó csapatot, ezért a 7 kilométeres Minimaratonra neveztem be. Persze, ha nem lennék ennyire futóbolond, akkor értelemszerűen a pihenést választottam volna, hiszen előtte való nap már futottam egy keményet a Futafokon… De ezzel nem tudtam betelni. Úgy éreztem a jelenlegi csúcsformámat most ki kell használni. Ezen kívül, a versenyzés melletti döntésemben az is fontos szerepet játszott, hogy idén a BSI újítással rukkolt elő: a Minimaratont kerek 7 kilométerre rövidítette le, sőt még chipes időmérést is szolgáltatott. Úgy gondoltam, ez egy jó lehetőség arra, hogy fussak 7 kilométeren egy jó időt.


A verseny napján, reggel még szokatlanul hideg volt. Nem számítottam erre, ezért kissé fáztam az utazás ideje alatt. 9-re értem a Maraton helyszínére, a Városligetbe. Még mindig fáztam, sajnos a szél is fújt. Abban bíztam, hogy 10-re már meleg lesz. Az időjárás szerencsére rohamosan megváltozott: fél óra alatt kb. 5 fokot emelkedett a hőmérséklet. Ez nagyon megnyugtatott, hiszen már kezdtem aggódni a bemelegítésem felől, ami végül kielégítően jól sikerült. Egyedül a WC-zés nem ment zökkenőmentesen. Az egy dolog, hogy ilyenkor, a Maraton előtt több ezer futó telepisili a Városligetet, ezzel nincs is gond, mert én is így jártam el. Viszont a nagyobb dolgokat nem tudtam otthon elintézni a sietség miatt, ezért kénytelen voltam egy fantasztikus TOY-TOY-t igénybe venni. A dolog csak azért zavart, mert sorba kellett állni. Az egyéb kellemetlenségektől, amit egy TOY-TOY okozhat, nem riadtam vissza. Szeretem a kihívásokat, minden területen. Ez oké, de azért ennyire extrém helyzetre nem számítottam: erőlködésem alatt (nem is értem miért) kétszer is rám nyitották a TOY-TOY-t, ezzel megosztva a látványt a sorban álló emberek sokaságával. A magában rendkívül cikinek értékelhető eset akkor valahogy nem zavart. A versenyre koncentráltam, ezért szinte csak röhögni tudtam az eseten. A rajtidő előtt 4 perccel álltam csak rajthoz. Szépen befurakodtam a tömeg elejére, de így is csak a 4. sorig jutottam.


A verseny kezdetét vette. Nagy elánnal futottunk át a Hősök-terén, az Andrássy-útra igyekezve. Idegesen kerülgettem az embereket. Kicsit vicces volt, hogy a kikerült futók sebessége is megfelelő lett volna, de hát nem hagyhattam annyiban azt, hogy az élmezőny ennyire elhúzzon. A helyezkedést elrontottam, de ez igazából nem sokat változtathatott a végeredményemen. Az élbolyt szinte már képtelenség (felesleges is) lett volna utolérni, annyira bekezdtek. Ekkor realizálódott bennem az a kép, hogy a dobogó közelébe jutásra semmi esélyem sincs, de még az egy-tíz közé kerülés is kemény munkát kíván. A mezőny meglepően erős volt. Az első kilométer lefutása után is csak a 15-20. hely környékén voltam, pedig az időm 03:03 lett! A mezőnyt amúgy 3 afrikai vezette. A végeredmény már ekkor egyértelmű… Elhatároztam, hogy inkább csak időre megyek, plusz megpróbálok elfutni Szalai Benjáminnal, akiről nem tudtam, hogy éppen hol fut, de tudtam, hogy ő is indul, mert szerepelt a rajtlistán. 2 kilométer után, ami 06:13 lett, utolértem Szalait, aki egy másik futóval diktálta a 03:10-es tempót. Az élboly persze már előrébb tartott, mert ők tartották a 3 percest. Az említett páros mögé beálltam és vártam, hogy teljenek a méterek. Egy ideig nehézkes volt tartani a tempót, mert éreztem egy kis fáradtságot az előző napi verseny miatt, de aztán sikerült belerázódnom a hajtásba, és fel is élénkültem. A harmadik kilométerrel nem volt gond: 03:11 lett, így összesen 09:24-nél jártunk. Na, ezután jött a szél, ezzel együtt a lassulás is. (Arányait tekintve idáig minden úgy alakult, mint az 5vös-ön). A 3 fős bolyunk 6 fősre bővült, az iram pedig határozottan gyengült: a negyedik kilométer 03:22-re sikerült! Megint nehéz helyzetbe kerültem, mert simán bírtam volna tartani a 03:10-eket, de egyedül ezt nem akartam bevállalni, ezért inkább meghúzódtam, hogy erőt nyerjek a táv hátralévő részéhez. Az ötödik kilométeren szerencsére újra összekaptuk magunkat, bár nem vittük túlzásba: 03:14-t mentünk. Az zavart a legjobban, hogy az 5 kilométerünk kerek 16 perc lett, tehát 10 másodperccel rosszabb a 03:10-es átlagú 15:50-nél, ami szerintem minden jelenlévő terve volt. Ezt nem bírtam elviselni, ezért robbantottam. Határozott tempóváltásba kezdtem; visszaálltam az eredeti iramba, sőt még fokoztam is azt. Kíváncsi voltam, jönnek-e utánam. Csak Szalai jött velem, ez érthető volt. Azon kívül, hogy meglepett volt, úgy tűnt, nehezebben is bírja, mint én. Azért hosszú léptekkel rohant a sarkamban. A gyorsulás sikeres volt: a hatodik kilométer ezúttal 03:05! Jó érzés volt újra száguldani, és bíztató volt, hogy a 03:10-es átlagtól csak 5 másodpercnyire voltunk lemaradva. (6 km = 19:05) Eközben Szalai láthatóan kedvet kapott, és mellém igyekezett. Én ’húztam’ őt, ő pedig ’tolt’ engem. Nagyon jól segítettük egymást. Az utolsó kilométer már gyilkos volt. Fáradtak voltunk, mégis elszántan robotoltunk tovább. Kicsit lassan teltek a méterek. Amikor már közel jártunk a célhoz, még jobban fokoztuk a sebességet. Szalai, mint profi középtávfutó hajrába kezdett. Mögé kerültem. Az utolsó 200 méteren pedig ott hagyott. A semmiből egy hatalmas sprintet vágott, elképesztő volt… Sajnos én lassabb voltam, ezért rám vert egy 30 métert. Nem zavart a dolog, mert így is kitűnő idővel értem célba: 22:10 alatt futottam le a 7 kilométert. (Ez pontosan a 03:10-es átlag!!) Időeredményemmel a 9. helyezést sikerült megszereznem, amivel teljes mértékben elégedett vagyok. Jó futás volt.

Nincsenek megjegyzések: